Saturday 9 May 2015

(Foto) Jarang Ditemui, Ikan Jernih Seperti Kaca

Posted By: readnext - 18:59

Share

& Comment



Seorang pemancing terkejut apabila menemui ikan yang seluruh tubuhnya jernih seperti kaca. Ada yang tidak mempercayainya namun, ikan tersebut benar-benar wujud.

Ikan unik ini dinamakan Salpa Maggiore dan memang sangat jarang dijumpai. Pemancing dari New Zealand yang menangkap ikan tersebut sedang berenang di permukaan laut. Semasa itu Stewart Fraser sedang memancing bersama anaknya disebelah utara Pulau Utara Semenanjung Karikari dan menyangkanya seekor udang.

"Saya teragak-agak sama ada menangkapnya atau tidak, tapi rasa ingin tahu yang kuat buatkan saya memutuskan melihatnya lebih dekat," ucap Stewart. "Rasanya bersisik dan tidak lembik, hampir seperti jeli, dan anda tidak boleh melihat apa-apa di dalamnya selain gumpalan kecil berwarna oren.


"Kami tidak tahu itu apa dan tidak pernah melihat sesuatu seperti ini sebelumnya," lanjut Stewart yang kemudian mengambil gambarnya. Hasilnya penampilan aneh ikan itu menimbulkan pelbagai reaksi dari orang ramai.



Deborah Cracknell dari Akuarium Nasional di Plymouth yakin ikan itu adalah Salpa Maggiore atau Salpa maxima. Ikan itu memang jarang didengar kewujudannya dan lebih banyak hidup di Lautan Selatan atau laut bersuhu sejuk. Mereka makan fitoplankton dari lapisan atas yang diterangi matahari laut.




About readnext

MediumMinda is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2013 MediumMinda™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Hosted on Blogger Platform.