Monday 11 May 2015

(Destinasi Cuti) Pulau Perhentian

Posted By: readnext - 23:15

Share

& Comment



Jangan lupa untuk melawat Pulau Perhentian. Terletak 21km dari pantai Terengganu, ia terdiri daripada Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil. Dikelilingi hutan yang bersih, pepohon yang melambai, pasir pantai yang memutih dan air laut yang membiru, Pulau Perhentian menjadi kawasan perlindungan untuk nelayan, burung penghijrah dan sudah tentu mereka yang menghargai keindahan.


Terletak di hujung Taman Marin Pulau Redang, kawasan terumbu karang Pulau Perhentian yang indah mampu menarik minat penyelam dasar laut.

Anda juga boleh membuat perancangan untuk pelayaran ke pulau, dan bot boleh disewa untuk meninjau kawasan sekitar pulau ini. Lawatan ke pulau tropika ini menjadi kemestian bagi mereka yang sukakan sukan luncur angin, belayar, berkayak dan memancing di laut dalam.

Antara dua pulau ini, Pulau Perhentian Kecil lebih digemari oleh 'backpacker'. Di sini, anda akan menemui pelbagai pilihan makanan dan penginapan bajet.

Manakala, Pulau Perhentian Besar, lebih maju dan menawarkan kemudahan yang lebih baik. Namun begitu, terdapat juga chalet, asrama dan tapak perkhemahan di kedua-dua pulau.



Panduan Perjalanan

Laluan Darat
Dari Kuala Terengganu, naik teksi atau bas ke pelabuhan memancing Kuala Besut. Ia berada kira-kira 1 jam perjalanan ke utara pekan. Jeti berada di sana.


Menaiki Bot
Naik bot di Kompleks Perikanan ke Pulau Perhentian. Perjalanan menaiki bot ke pulau mengambil masa kira-kira satu jam.

sumber : tourismmalaysia

About readnext

MediumMinda is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2013 MediumMinda™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Hosted on Blogger Platform.